Muzeum Wojska Polskiego
   
 
Szukaj:
A  A  A facebook blip twitter youtube rss
 
 
6 września 2013, 14:35

„Czołg zwycięstwa – Renault FT-17” w Muzeum WP

Francuski czołg lekki Renault FT – choć nie był pierwszym czołgiem w historii – uważany jest za przełomową konstrukcję w dziejach broni pancernej. Skonstruowano go w 1916 roku w podparyskich zakładach Louisa Renault w Billancourt. Konstrukcja Renówki okazała się przełomowa i pozostaje do dzisiaj klasyczna.

Uzbrojenie (armata 37 mm „Puteaux” lub karabin maszynowy 8 mm „Hotchkiss”) umieszczono w obrotowej wieży, napęd z tyłu kadłuba, a przedział bojowy z przodu. W latach 1917-1919 francuskie fabryki: Renault, Berliet, SOMUA i Delaunay-Belleville, wyprodukowały ponad 3200 czołgów tego typu, z czego około 2700 dostarczono armii francuskiej jeszcze podczas I wojny światowej. Począwszy od walki stoczonej 31 maja 1918 pod Ploisy-Chazelle, wozy tego typu uczestniczyły we wszystkich ważniejszych bitwach I wojny światowej i – choć pojawiły się na placu boju dopiero w ostatnim roku jej trwania – swą skutecznością uczciwie zapracowały u Francuzów na miano „czołgów zwycięstwa”. W okresie międzywojennym eksportowano je do wielu krajów w Europie i na świecie; w kilku krajach produkowano też własne czołgi oparte na tej konstrukcji. Łącznie czołgi Renault FT służyły w armiach ponad 20 państw.

Renault FT były też pierwszymi czołgami Wojska Polskiego. Sformowany w 1919 roku w składzie Armii Polskiej we Francji 1. Pułk Czołgów otrzymał 120 takich pojazdów, które po przybyciu do kraju wzięły udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Do początku lat 30. czołgi Renault były jedynymi czołgami Wojska Polskiego, a część z nich (102 pojazdy) pozostała w służbie WP aż do 1939 i wzięła udział w kampanii wrześniowej.

Ten jedyny w kraju egzemplarz Renault FT-17, sprowadzony w ubiegłym roku z Afganistanu prezentowany jest w siedzibie głównej Muzeum Wojska Polskiego przy Alejach Jerozolimskich 3. Pojazd eksponowany będzie do czasu rozpoczęcia kolejnego – II etapu rekonstrukcji. Prace rekonstrukcyjne prowadzone są przez Pracownię Konserwacji Sprzętu Ciężkiego MPTW, wolontariuszy współpracujących z Muzeum oraz firmę Bumar-Łabędy wchodzącej w skład Polskiego Holdingu Obronnego pod nadzorem Mirosława Zientarzewskiego. Wszystkie etapy rekonstrukcji można śledzić na stronie www.ft-17.org.
drukuj wyślij e-mail wersja pdf
Podziel się: twitter facebook wykop śledzik blip
TUTAJ JESTEŚMY
DOJAZD

Autobusy (przyst. Muzeum Narodowe)

111 117 158 507 517 521

Tramwaje przyst. Muzeum Narodowe)

7 8 9 22 24 25 43
GODZINY OTWARCIA

Poniedziałek - Wtorek:

nieczynne

Środa:

10:00 - 17:00

Czwartek - Niedziela:

10:00 - 16:00

Wystawa plenerowa:

Cały tydzień

CENY BILETÓW
NORMALNY 15,00 PLN
ULGOWY 8,00 PLN
GRUPOWY 4,00 PLN
NEWSLETTER

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o aktualnościach z życia Muzeum zapisz się na naszą listę mailingową

Adres

al. Jerozolimskie 3
00-495 Warszawa
tel. 022 629 52 71 (72)
fax 022 628 58 43
muzeumwp@muzeumwp.pl
sekretariat@muzeumwp.pl