Muzeum Wojska Polskiego
   
 
Wybierz język: Szukaj:
A  A  A facebook tripadvisor twitter youtube rss
 
 
18 lutego 2013, 20:29

Czołg Renault FT 17 – militarny unikat w Muzeum Wojska Polskiego!

W dniu 18 lutego 2013 r. do zbiorów Muzeum Wojska Polskiego trafił zabytkowy czołg Renault FT-17. Czołg został przewieziony z poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.

Październik 2012 roku zapisał się w polskim muzealnictwie wojskowym ważnym wydarzeniem. Dzięki międzyrządowemu porozumieniu, Afganistan przekazał Polsce cenny zabytek broni pancernej – francuski czołg Renault FT 17. Ta wyjątkowa w militarnych dziejach świata konstrukcja, bliska jest także nam, Polakom. Był to pierwszy czołg używany przez armię odrodzonej Rzeczpospolitej; „siedemnastki” przyczyniły się m.in. do zwycięstwa pod Warszawą w sierpniu 1920 r. Po sprowadzeniu z Afganistanu czołg trafił do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, gdzie miał przejść remont. Zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 stycznia 2013 r., czołg FT-17 został przekazany Muzeum Wojska Polskiego gdzie przejdzie remont i będzie na stałe udostępniony zwiedzającym.

Muzeum Wojska Polskiego składa podziękowanie Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu za pomoc przy przekazaniu obiektu oraz firmie PANAS TRANSPORT za pomoc w transporcie do Warszawy.

Czołg można oglądać w muzeum do dnia 25 lutego b.r., następnie trafi do renowacji.

Renault FT 17

Sylwetka tego unikatowego już dzisiaj pojazdu, utrwalona została w polskiej świadomości dzięki słynnej niemieckiej fotografii z września 1939 r. Ukazuje ona Bramę Litewską właśnie zdobytej twierdzy brzeskiej, zatarasowaną kilkoma czołgami FT 17. W końcu lat 30. ubiegłego wieku wysłużone Renaulty miały już iluzoryczną wartość bojową i rzeczywiście bardziej nadawały się na budulec barykad, aniżeli ruchomy punkt ogniowy. Jednak przeszło 20 lat wcześniej zapoczątkowały nową erę w dziedzinie projektowania czołgów. Kiedy w 1917 r. francuski pojazd rozpoczął szlak bojowy na froncie zachodnim, był najnowocześniejszym czołgiem świata, a jego układ konstrukcyjny był tak rewolucyjny, że po dziś dzień pozostaje klasyczny. Idea jego powstania narodziła się w 1916 r. w kołach wojskowych, a zadanie zrealizowania projektu powierzono słynnemu konstruktorowi samochodów, Louisowi Renault. Lekki czołg (francuska nazwa - Char Leger Renault FT Modele 1917) gotowy był już w 1917 roku i od razu ruszyła jego seryjna produkcja. Przeznaczono go dla bezpośredniego wsparcia atakującej piechoty, pojazdy grupowano w samodzielne bataliony, potem także pułki. Pancerz miał zapewniać odporność na ogień broni strzeleckiej. Pierwsze tanki, jak np. angielski Mark I (ten spod Sommy z 1916 roku), były niezgrabnymi romboidalnymi mastodontami o kiepskich możliwościach manewrowych i uzbrojeniu umieszczonym w kadłubach, co w późniejszej nomenklaturze zaliczałoby je raczej do dział samobieżnych, niźli czołgów. FT 17 miał obrotową wieżę, w której umieszczono uzbrojenie, i dzięki której zapewniono pole ostrzału 360º. Zarówno wieża, jak i kadłub zbudowane były ze stalowych płyt przymocowanych do szkieletu z kątowników, ich grubość wynosiła od 6 do 22 mm. Wieże występowały w dwóch wersjach – ośmiokątnej i okrągłej (tzw. wieża Berliet). Uzbrojenie stanowił karabin maszynowy Hotchkiss wz.14 kal. 8 mm lub działko Puteaux kal. 37 mm wyposażone w zamek półautomatyczny, o szybkostrzelności teoretycznej 10 strzałów na minutę (zapas nabojów wynosił 237 nabojów). Gaźnikowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 35 KM umieszczono z tyłu kadłuba, z przodu znajdował się przedział bojowy dla załogi składającej się z kierowcy i dowódcy-strzelca. Do środka wchodziło się przez dwa włazy, jeden znajdował się z przodu kadłuba, drugi w tyle wieży. Nowatorskie było także zawieszenie, składało się z czterech wózków jezdnych (po obu stronach) połączonych wzdłużną belką amortyzowaną piórowym resorem. Koła napędowe znajdowały się z tyłu, natomiast duże koła napinające umieszczono z przodu (co ciekawe były one drewniane i okute stalą), co wpłynęło na lepsze właściwości trakcyjne w trudnym terenie. Gąsienice miały szerokość ok. 34 cm. Aby poprawić jeszcze zdolność Renault do pokonywania rowów i okopów, z tyłu kadłuba przymocowano stalowy „ogon”, który można było wykorzystywać także w charakterze dodatkowego zasobnika lub platformy dla desantu piechoty. Czołg ważył 6,5-6,7 t, miał długość 5 m i wysokość ponad 2 m, zabierał 100 l paliwa, które pozwalało na pokonanie dystansu 35 km; prędkość maksymalna na szosie wynosiła 8 km/h.

Podczas I wojny światowej oprócz Francuzów, czołgów Renault używali Amerykanie. Do jej końca zdążono wyprodukować blisko 3200 pojazdów. Po 1918 r. Francja chętnie je eksportowała na cały świat. Do Polski czołgi FT 17 trafiły w 1919 r. wraz z Błękitną Armią gen. Józefa Hallera, w której składzie znajdował się 1. Pułk Pancerny wyposażony w 120 wozów tego typu. Stanowiły one istotne wzmocnienie dla rozbudowującej się armii, która toczyła nieustanne boje o kształt przyszłych granic. W chwili, gdy francuskie tanki przybyły do Polski, nasz kraj stał się pancerną potęgą, klasyfikowaną na czwartym miejscu w świecie pod względem liczby czołgów. Już w sierpniu 1919 r. Renaulty wyruszyły na front i walczyły do końca wojny z bolszewikami, użyto ich m.in. podczas Bitwy Warszawskiej - w ataku na Radzymin. W toku wojny utracono bezpowrotnie 8 czołgów. W dwudziestoleciu międzywojennym podjęto próby modernizacji FT 17, jednak wobec gwałtownego rozwoju broni pancernej w latach 30., były to zabiegi karkołomne. Ponad setka Renault FT 17, jakie znajdowały się na stanie WP w przededniu II wojny światowej (wśród nich blisko 30 wyprodukowanych w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie), nie odegrała praktycznie żadnej roli we wrześniu 1939 r. Polscy pancerniacy zetknęli się ponownie z tymi maszynami już kilka miesięcy później, posłużyły do szkolenia żołnierzy 1. Pułku Czołgów Stanisława Maczka formującej się we Francji.

Na świecie zachowało się kilkadziesiąt czołgów Renault FT 17: w Europie, obu Amerykach, a nawet na Antypodach. W polskich kolekcjach nie było dotąd kompletnego egzemplarza. Kilka fragmentów, w tym wieża, znajduje się w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Dane techniczne czołgu Renault FT 17:

Załoga: 2
Masa: 6,5-6,7 t
Grubość pancerza: maks. 22 mm (wieża typu Berliet)
Wymiary: dł. 5 m, wys. 2,13 m, szer. 1,70 m
Napęd: silnik benzynowy
Osiągi: prędkość maks. 8 km/h, zasięg 35 km
Uzbrojenie: działko 37 mm, lub kaem 8 mm
drukuj wyślij e-mail wersja pdf
Podziel się: twitter facebook wykop śledzik blip
TUTAJ JESTEŚMY
DOJAZD

Autobusy (przyst. Muzeum Narodowe)

111 117 158 507 517 521

Tramwaje przyst. Muzeum Narodowe)

7 8 9 22 24 25 43
GODZINY OTWARCIA

Poniedziałek - Wtorek:

nieczynne

Środa:

10:00 - 17:00

Czwartek:

10:00 - 16:00
wstęp bezpłatny

Piatek - Niedziela:

10:00 - 16:00

Wystawa plenerowa:

Cały tydzień

CENY BILETÓW
NORMALNY 15,00 PLN
ULGOWY 8,00 PLN
GRUPOWY SZKOLNY 4,00 PLN
NEWSLETTER

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o aktualnościach z życia Muzeum zapisz się na naszą listę mailingową

Adres

al. Jerozolimskie 3
00-495 Warszawa
tel. 022 629 52 71 (72)
fax 022 628 58 43
muzeumwp@muzeumwp.pl sekretariat@muzeumwp.pl