Muzeum Wojska Polskiego
   
 
Wybierz język: Szukaj:
A  A  A facebook tripadvisor twitter youtube rss
 
 
5 kwietnia 2019, 11:47

„Duch Ostrej Bramy” w Warszawie

Na teren warszawskiej Cytadeli – miejsca, gdzie budowana jest nowa siedziba Muzeum Wojska Polskiego – dotarły pozostałości samolotu Dakota III nr FL 547, którym Naczelny Wódz gen. Kazimierz Sosnowski przybył na inspekcję oddziałów II Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa we Włoszech, przed bitwą o Monte Cassino.

Samolot został utrwalony przy okazji tej inspekcji na licznych zdjęciach, na których widać jego charakterystyczny dziób oznaczony biało-czerwoną szachownicą i napisem „Spirit of Ostra Brama” („Duch Ostrej Bramy”).

Skomplikowana operacja transportu eksponatu z Kanady do Wrocławia i z Wrocławia do Warszawy zakończyła się pomyślnie. Poddany zostanie teraz fachowej ocenie ekspertów, którzy na tej podstawie ocenią skalę zniszczeń, zakres wymaganych prac konserwatorskich i renowacyjnych oraz oszacują czas, jaki będzie potrzebny do doprowadzenia samolotu do stanu ekspozycyjnego.

***

Samolot Dakota III nr FL 547 został wyprodukowany prawdopodobnie w końcu 1942 lub na początku 1943 r. w zakładach firmy Douglas w Oklahoma City w stanie Oklahoma w USA. Otrzymał wówczas amerykański numer ewidencyjny 42-92139. Dostarczono go do sił powietrznych USA (10.09.1943), ale niebawem zgodnie z umową Lend-Lease Act wsparcia udzielanego przez USA państwom walczącym z Niemcami został przekazany Brytyjczykom dla RAF. Otrzymał wówczas brytyjski numer ewidencyjny FL 547. Po przeleceniu Atlantyku trafił najpierw do 512 a następnie do 511 Dywizjonu Transportowego RAF (23.01.1944). Był wykorzystywany m.in. do przewozu ważnych osobistości.

Po zakończeniu wojny Dakota III nr FL 547 była wykorzystywana w jednostkach szkolenia bojowego i jednostkach zaopatrzenia RAF.

W 1946 r. samolot został sprzedany firmie Canadair Limited w Montrealu w Kanadzie. Przebudowano wówczas jego wnętrze by mógł służyć jako cywilny samolot pasażerski dla Trans Kanada Air Lines, w której latał od 1947 r. z cywilną rejestracją CF-TES. Zmieniał jeszcze kilkakrotnie użytkowników. W 1970 r. został ostatecznie wykreślony z rejestrów sprzętu latającego.

Przetrwał zapomniany zmieniając dalej właścicieli. Został odnaleziony i zidentyfikowany w końcu lat 90 XX w. przez miłośników lotnictwa w zbiorach Parku Dziedzictwa 17 Skrzydła Królewskich Sił Powietrznych Kanady w Winnipeg.

drukuj wyślij e-mail wersja pdf
Podziel się: twitter facebook wykop śledzik blip
TUTAJ JESTEŚMY
DOJAZD

Autobusy (przyst. Muzeum Narodowe)

111 117 158 507 517 521

Tramwaje przyst. Muzeum Narodowe)

7 8 9 22 24 25 43
GODZINY OTWARCIA

Poniedziałek - Wtorek:

nieczynne

Środa:

10:00 - 17:00

Czwartek:

10:00 - 16:00
wstęp bezpłatny

Piatek - Niedziela:

10:00 - 16:00

Wystawa plenerowa:

Cały tydzień

CENY BILETÓW
NORMALNY 15,00 PLN
ULGOWY 8,00 PLN
GRUPOWY SZKOLNY 4,00 PLN
NEWSLETTER

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o aktualnościach z życia Muzeum zapisz się na naszą listę mailingową

Adres

al. Jerozolimskie 3
00-495 Warszawa
tel. 022 629 52 71 (72)
fax 022 628 58 43
fax 261 846 277
fax 261 846 270
muzeumwp@muzeumwp.pl sekretariat@muzeumwp.pl